Skladba
Samotná výuka Taekwon-Do ITF probíhá v "nekonečném" kruhu :
základní pohyby » cvičení » vzory » souboj » sebeobrana
Pomocí něj kazdý student nejprve zvládá jednotlivé základní pohyby, které následně propojuje v soubory technik (vzory neboli tul). V další fázi již zvládnuté techniky aplikuje v souboji se soupeřem (matsogi). Vrcholem výuky Taekwon-Do ITF je umění sebeobrany (hosinsul), tj. připravit studenta tak, aby byl schopen kdykoliv a kdekoliv se ubránit jednomu, nebo i více útočníkům, a to jak neozbrojeným tak i ozbrojeným. Samozřejmě student nesmí zapomenout na další cvičení sloužící k otužovaní celého těla, zvyšování kloubní pohyblivosti, obratnosti, síly, přesnosti a v neposledné řadě také studiem teorie Taekwon-Do ITF i jeho morálních aspektů, tak aby student chápal Taekwon-Do jako jeden celek. Proto také i mistr Taekwon-Do ITF musí cvičit základní pohyby, aby jeho sebeobrana byla lepší, naopak výuka sebeobrany následně zlepšuje základní pohyby.
Kibon Ryonsup (základní pohyby)
Taekwon-Do ITF to tvoří základ tréninku. Jedná se většinou o kombinaci přesně popsaného postoje s nějakou přesně danou technikou rukou, nohou či jinou částí těla (např. hlava), nebo i jejími kombinacemi (např. ruce a koleno). Taekwon-Do ITF jako takové obsahuje na 3200 přesně popsaných pohybů. Každý žák se učí úderové (kontaktní) plochy,aby se při cvičení nezranil víc než soupeř a na druhé straně pak vitální (citlivé) místa na těle soupeře. Pouze velmi dobrou znalostí všech těchto věcí může být naše obrana nebo útok efektivní.
Tajemství tréninku Taekwon-Do
Staré přísloví říká, že ani nebe nemůže z pilného dělníka udělat chudáka. Avšak u Taekwon-Do píle nebo intenzívní trénink samy o sobě nevedou ke kvalitním technikám. Vyučování nekvalifikovaným učitelem je mnohdy horší, nežli raději necvičit vůbec, protože vědecky nepodložené pohyby nesnižují pouze výkon, ale je potřeba ohromná spousta času pro jejich následnou opravu. Naopak pod řádným vedením kompetentního učitele se žák, který se opravdu věnuje cvičení, naučí správné techniky Taekwon-Do v poměrně krátké době a s daleko menším úsilím. Žáci by si měli pamatovat následující tajemství tréninku, které vypracoval zakladatel Taekwon-Do, generál Choi Hong Hi IX.dan.
1.Důkladně si nastuduj teorii vzniku síly.
2.Jasně porozuměj účelu a významu každého pohybu, který provádíš.
3.Koordinuj pohyb očí, rukou, nohou a dýchání (vše společně).
4.Vyber přiměřený útok proti každému životně důležitému místu.
5.Dobře se seznam se správným úhlem a vzdáleností pro útok a obranu.
6.Při pohybu udržuj jak ruce tak i nohy lehce ohnuté.
7.Všechny pohyby, až na několik výjimek, musí začínat zpětným pohybem.
8.Dosáhni během pohybu sinusovou vlnu řádným použitím správného pružného pohybu kolen.
Dallyon (cvicení)
Je základní cvičební částí,sloužící ke zvyšování jak technické,tak kondiční připravenosti každého studenta Taekwon-Do.Každý trenér se snaží dosáhnou u svých studentů co nejlepších výsledků.Toto cvičení obsahuje velmi mnoho jak specifických,tak také nespecifických cvičení,mezi které patří taky rozvoj pohyblivosti,obratnosti,rychlosti,odolnosti,síly a otužování úderových a blokovacích ploch.Když budeme cvičit všechna cvičení,tak bude technika Taekwon-Do efektivní a použitelná ve skutečném boji.
Tuly (sestavy)
Každá technická sestava (vzor) má určitý počet technik jdoucí za sebou v pevným sledu.Student se zde snaží použít maximální sílu a energii do každý techniky a nemusí se bát že by někoho zranil.Technická sestava (vzor) nemá pouze význam naučení techniky a použití síly,ale znázorňuje boj proti virtuálnímu soupeři.Taekwon-Do ITF má 24 sestav a z toho je 16 na mistrovské stupně dan.Každá technická sestava se liší nejen svou obtížností, ale taky délkou.V tabulce jsou vypsány sestavy a barvy pásku,které student obdrží po udělání zkoušek na jednotlivé technické stupně.
1. | Chon-Ji | 13. | Eui-Am |
---|---|---|---|
2. | Dan-Gun | 14. | Choong-Jang |
3. | Do-San | 15. | Juche |
4. | Won-Hyo | 16. | Sam-Il |
5. | Yul-Gok | 17. | Yoo-Sin |
6. | Joong-Gun | 18. | Choi-Yong |
7. | Toi-Gye | 19. | Yon-Gae |
8. | Hwa-Rang | 20. | Ul-Ji |
9. | Choong-Moo | 21. | Moon-Moo |
10. | Kwang-Gae | 22. | So-San |
11. | Po-Eun | 23. | Se-Jong |
12. | Ge-Baek | 24. | Tong-Il |
Matsogi (souboj)
Pro mnohé je nejatraktivnější částí Taekwon-Do ITF výuka volného boje. Vytvořený systém nácviku je přesně rozdělen do několika fází (řízených a později neřízených), z nichž každá má za úkol nejprve naučit určitou vlastnost, která je v opravdovém boji potřebná.
Sambo matsogi (tříkrokový boj)
Počáteční fáze výuky. Tento "boj" je plně řízen (tj. předem se vzájemně ví, která technika se použije) a studenti se v něm pouze učí pohybovat směrem dopředu a dozadu v efektivní vzdálenosti od soupeře. Vzdálenost musí být vždy taková, aby měl obránce dostatek prostoru pro obranu a zároveň byl dostatečně blízko pro případný útok.
Ibo matsogi (dvoukrokový boj)
Je již určen pokročilejším studentům. Zde se také ještě jedná o plně řízený boj a smyslem je naučit studenty kombinovat zvládnuté různé techniky (nohou i rukou) v útoku i obraně. Později je možné tuto fázi nacvičovat také bez předchozí domluvy (již se podobá reálnému boji).
Ilbo matsogi (jednokrokový boj)
Třetí a poslední fází řízeného boje. Cílem této výuky je naučit studenty provést efektivní obrannou techniku proti na ně vedeným útokům a následně jedinou silnou a přesnou technikou zneškodnit útočníka a zakončit boj.
Ban jayu matsogi (polovolný boj)
Pokud student zvládne všechny tři fáze řízeného boje může přikročit k výuce polovolného boje. Studenti se v tomto boji učí použít předem určený počet útočných a obranných technik (např. student dvěmi technikami útočí a následně se dvěmi brání a opět ...). Vše ostatní (jaká technika se použije, kterými směry je veden útok ap.) je již plně volitelné.
Jaju matsogi (volný boj)
Určitým základním vrcholem ve výuce boje v Taekwon-Do ITF je nácvik volného boje. Zde již není vůbec nic řízeno, student se snaží použit proti soupeři vše co zvládl. Ani v tomto boji však při nácviku ještě nelze použít na soupeře tvrdou techniku (i když se zde používají chrániče rukou i nohou), která by mohla mít za následek zranění soupeře (pro skutečný a plnohodnotný test síly techniky studenta existuje speciální forma výuky - silové přerážení).
Bal matsogi (boj pouze nohama)
Tento boj se učí kvůli své obtížnosti držitelé technických stupňů Dan.
Tando matsogi (boj s nožem)
Tento boj se učí kvůli své obtížnosti držitelé technických stupňů Dan.Je součástí zkoušen na II.dan. Potom jsou ještě další boje: boj proti více soupeřům, Annun shiot matsogi (boj v kleče nebo sedě), Noowo gi sool (boj v leže) a další .....
Hosin Sool (sebeobrana)
Vrcholná část výuky Taekwon-Do ITF kde student musí prokázat vlastní schopnosti a ubránit se proti protivníkovi ať ozbrojenému nebo neozbrojenému.
Morální kultura "Jungshin Sooyang"
"Budu dodržovat zásady Taekwon-do !"
Na Nun Taekwon - Do Čong-Sin-Ul Čun-Su-Handa!
"Budu si respektovat instruktora a sonbe (starších)!"
Na Nun Taekwon-Do Sabongwa Sonberul Čon-Kjong-Handa!
"Nikdy nezneužiji Taekwon-Do!"
Na Nun Taekwon-Do Rul Čol-De-Rom Ramjong-Čchi Agentta!
"Budu zastáncem svobody a pravdy !"
Na nun Čajuwa Čong-Ji-Je Sajoga Dwogetta!
"Budu vytvářet mírový svět!"
Na Nun Poda Pchjong-Hwa-Su-Ro-Un Irjusa-Hu-I-Rul I Ruk Hagetta!
Zásady Taekwon-Do "Taekwon-Do Jungshin"
Zdvořilost "Ye Ui"
1.) podporovat ducha vzájemných ústupků
2.) Stydět se za své nectnosti , pohrdat nectnostmi druhých
3.) Být zdvořilý nejen k jeden druhému
4.) Podporovat smysl pro spravedlnost a lidskost
5.) Rozlišovat instruktora od žáka , staršího od mladšího a starého od mladého
6.) Chovat se podle etiky
7.) Respektovat postavení jiných
8.) Zacházet s věcmi slušně a upřímně
9.) Zdržovat se dávání nebo přijímání darů jsi-li na pochybách
Čestnost "Yom Chi"
U Taekwon-Do předpokládá čestnost slova užší význam než je obvykle prezentováno ve Websterově slovníku. Člověk musí být schopen správně určit dobré a špatné a má-li špatné svědomí musí se cítit vinen . Jsou uvedeny příklady , kde je nedostatek čestnosti :
1.) Instruktor , který nesprávně představuje sebe a své umění předváděním špatných technik svým žákům kvůli nedostatku znalostí nebo netečnosti.
2.) Žák , který se představil ve špatném světle tím , že “fixoval” materiál na přerážení před demonstrací
3.) Instruktor , který maskuje špatnou techniku přepychovou tréninkovou halou a klamným lichocením svým žákum.
4.) Žák , který vyžaduje od instruktora stupeň nebo se jej pokouší koupit
5.) Žák , který získá stupeň z egoistického důvodu nebo pocitu moci
6.) Učitel , který učí a podporuje umění z materialistických důvodů
7.) Žák , jehož slova a činy se neshodují
8.) Žák , který se stydí hledat radu u starších
Vytrvalost "In Nae"
Zde jsou stará orientální přísloví : “Trpělivost vede ke ctnosti nebo vynikající vlastnosti” , “Člověk může vytvořit mírumilovný domov tím , že bude stokrát trpělivý”. Zajisté , štěstí a prosperitu získa pravděpodobněji trpělivý človek . Aby se něčeho dosáhlo , ať už je to mistrovský stupeň nebo dokonalost techniky , musí si člověk stanovit cíl a potom stále vytrvat. R . Bruce se naučil své lekci vytrvalosti od vytrvalého úsilí skromného pavouka . Byla to vytrvalost a houževnatost , která mu nakonec umožnila osvobodit ve 14. Století Skotsko.Jedno z nejdůležitějších tajemství , když se chcete stát vedoucím Taekwon-Do , je překonat každou potíž vytrvalostí . Confucius říká : “Ten kdo je netrpělivý ve všedních věcech , může zřídka dosáhnout úspěchu ve věcech velké důležitosti”.
Sebeovládání "Guk Gi"
Tato zásada je zvláště důležitá uvnitř i mimo Do-Jang . Ať se človek představuje ve volném sparringu nebo při osobních záležitostech . Ztráta sebekontroly při volném sparringu se může ukázat nebezpečná jak pro žáka , tak i pro protivníka . Neschopnost žít nebo pracovat podle svých zájmů je také nedostatek sebeovládání . Podle Lao’C: “ Silnější je osoba , která zvítězi sama nad sebou , spíše než nad jiným”.
Nezdolný duch "Baekjul Boolgool"
“Zde leží 300 válečníků , kteří splnili svoji povinost” , to je prosty epitaf pro jeden z největších činů odvahy známých lidstvu.Tváří v tvář převaze Xerxese,ukázali Leonides a jeho tři sta Sparťanů světu smysl nezkrotného ducha . Projeví se , je-li odvážná osoba a její názory postavena proti drtivé převaze . Seriózni žák Taekwon-Do bude vždy skromný a čestný . Je-li postaven tváří v tvář nespravedlnosti , bude jednat s válčícími stranami úplně beze strachu a váhání , s nezkrotným duchem , bez ohledu na to , s kým a s jakým počtem . Confucius řekl : “Je skutkem zbabělosti nepromluvit proti násilí a nespravedlnosti”. Jak historie dokázala, ti, kdo sledovali své sny opravdově a vytrvale s nezkrotným duchem , nikdy neselhali při dosažení svých cílů.
Tyto myšlenka a mnohem víc najdete v encyklopedii generála Choi Hong Hi (IX. Dan) zakladatele Taekwon-Do